Money: Master the game – boek review

Boek review money master the game

Tony Robbins is een lifecoach met een indrukwekkend CV. Hij heeft onder meer Bill Clinton, Oprah en vele andere beroemde mensen geholpen om het maximale uit zichzelf te halen en persoonlijke barrières te doorbreken. Hij heeft meerdere boeken geschreven, maar er gaat er maar 1 over geld (dat vraagt om een review), namelijk ‘Money Master the game’ (alleen in het Engels beschikbaar).

Waarde toevoegen aan het leven staat voor Tony Robbins centraal. Met dit boek wilt hij zoveel mogelijk mensen helpen om financiële kennis en een beleggingsportefeuille op te bouwen, met een uitstekende risico/rendement verhouding.

Ik bespreek kort de hoofdstukken per boek en tot slot weten of dit boek het lezen waard is.

Welcome to the jungle

Het eerste hoofdstuk van het boek Money master the game, staat in het teken van kennis maken met Tonny Robbins en het waarom je moet beleggen. Tonny Robbins introduceert de opbouw van het boek, de beleggingswereld en vooral waarom je moet gaan beleggen.

Become the insider

In het tweede deel wordt meer ingezoomed op de financiële sector. Dit doet Tony Robbins in zijn boek ‘Money Master the Game’ door 9 fabels te benoemen. Zo benoemt hij kosten van bijvoorbeeld beleggingsfondsen, of je wel of geen groot risico moet lopen om een aardig rendement te behalen en waarom je je soms kritisch op moet stellen ten opzichte van adviseurs en brokers.

What’s the price of your dreams

Mensen denken vaak dat je minimaal 20 miljoen nodig hebt om met pensioen kunnen. De waarheid is, dat dit best mee valt. Dit hoofdstuk draait om het bepalen van ‘jouw prijs’. Welk bedrag heb jij nodig in het dagelijks leven? Hoeveel geld moet je hebben om met pensioen te gaan? Tony Robbins geeft je in zijn boek handvatten om jouw pensioenbedrag te berekenen en ook een inschatting te maken hoe snel je dat bedrag kan bereiken.

Make the most important investment decision of your life

Naast je pensioendoelen, moet je het ook leuk voor jezelf maken. Tony Robbins introduceert de ‘dream bucket’. Heb je bepaalde dingen die je wilt doen, doe ze dan ook! Overstijgt de winst je verwachtingen en heb je altijd al een keer naar Hawaii gewild? Behaal je nog steeds je doel als je een deel van de winst neemt? Ga er dan ook voor, beloon je zelf! Zo hou je het leuk!

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

In dit hoofdstuk wordt verder ook gekeken naar risico vs rendement en timing van instappen (tipje van de sluier: beleg periodiek, niemand weet zeker wat de markt gaat doen, zo voorkom je dat je in het begin meteen grote verliezen lijdt).

Upside without the downside

Hoe zorg je ervoor dat je Warren Buffets belangrijkste 2 regels niet overtreed (regel 1: verlies geen geld. Regel 2: vergeet regel 1 niet (heel vrij vertaald))? Daar gaat dit hoofdstuk over. Ray Dalio heeft zijn ‘all seasons strategie’ onthuld. Ray Dalio is een belegger met een geschat vermogen van $ 18 miljard. Komt er kort op neer dat je belegt in een indextracker, obligaties en grondstoffen. Ik zal komende weken onderzoek doen naar deze strategie (wil je hem niet missen, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief onderaan deze pagina).

Verder wordt besproken hoe je van je beleggingsportefeuille je inkomstenbron kan maken.

Invest like the 0,001%

Zoals eerder gezegd heeft Tony Robbins een enorn netwerk, zo ook bij de rijkste mensen van de wereld. Voor dit boek heeft hij interviews met 12 ultra rijke mensen gehouden. Enkele personen die hij interviewt zijn David Swensen, Ray Dalio, Sir John Templeton en Marc Faber. Ze zijn vrijwel allemaal miljardair. Er staat ook een heel kort stukje over Warren Buffet, maar dat is effectief helaas maar 1 pagina.

Alternatief voor beleggen in aandelen? Leen je geld uit via mintos.com. Lees hier hoe dat werkt!

Just do it, enjoy it, and share it!

Zijn laatste hoofdstuk is een aanzet tot actie. Start met beleggen, maar wees je ook bewust van wat je daadwerkelijk gelukkig maakt. Een verdubbeling van je inkomen maakt je slechts een heel klein beetje gelukkiger. Help andere mensen (zeker als je ze persoonlijk helpt) en je geluk zal exponentieel toenemen. En er is maar 1 persoon die daadwerkelijk zijn financiën onder controle kan krijgen en dat ben jij en alleen door actie te ondernemen.

Conclusie: is Money Master the game het lezen waard?

Dit boek bevat ruim 600 pagina’s en Tony Robbins schrijft zoals hij spreekt (enthousiast en in spreektaal). Het boek Money Master the Game is alleen beschikbaar in het Engels.

Houdt dit je niet tegen? Mooi, dan is het zeker het lezen waard, zeker als je zelf nog geen vastomlijnde strategie en doel hebt als het aankomt op beleggen. Enige kanttekening die ik wil plaatsten, is dat een aantal stukken over het Amerikaanse pensioenstelsel gaan (overigens beperkt stuk), wat minder relevant is. Verder zijn alleen de interviews met de ultra rijke mensen van deze wereld al het boek lezen waard.

Lijkt dit boek je leuk? Bestel je dit boek (of enige ander product) via een link naar bol.com van deze website, dan ontvangen wij een kleine commissie (het kost je niks extra’s), waar wij de site van onderhouden. Dit wordt bijzonder gewaardeerd!

Wil je geen artikel missen? Schrijf je dan hieronder in op onze nieuwsbrief!

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten