Rich dad, poor dad boek review (rijke pa, arme pa)

Rich dad, poor dad is het boek van Robert T. Kiyosaki en is een populair boek. Het boek is ook in het Nederlands te verkrijgen onder de titel ‘Rijke Pa, arme pa’. Het boek is geschreven vanuit het oogpunt van iemand die 2 vaders heeft. Een geschoolde vader die een goede baan heeft als accountant en een ongeschoolde vader die zelf ondernemer is. Een van de twee is zijn rijke vader, de andere een arme vader. Een populair boek over mindset, business en finance? Tijd voor een boek review!

Let op, ik heb het boek in het Engels gelezen, dus het kan zijn dat mijn vertalingen niet overeen komen met de Nederlandse versie van het boek.

De auteur Robert T. Kiyosaki

De auteur van het boek rijke pa, arme pa is Robert Kiyosaki. Hij heeft gestudeerd, een aantal jaar gewerkt (onder meer voor de Marine en Xerox) en is vervolgens gestart als ondernemer. Hij begon met het verkopen van geïmporteerde kleding en tassen, maar heeft zijn vermogen vooral vergaard met investeren in vastgoed. Het boek rich dad poor dad schreef hij in 1997, nadat hij met pensioen is gegaan op zijn 47e. Van het boek zijn ruim 27 miljoen exemplaren verkocht in 51 talen. Daarnaast heeft hij nog meer dan 25 andere boeken geschreven.

Zijn boeken zijn vrijwel allemaal gelinkt aan investeren, financiële persoonlijke ontwikkeling en het leren omgaan met geld in algemeenheid. Zijn CV is veelbelovend!

Opbouw van het boek rich dad, poor dad

Het boek begint met de jeugd van de auteur, Robert Kiyosaki. Hij legt uit hoe hij aan 2 vaders komt (1 biologische vader, de accountant, 1 vader van een vriend, de ongeschoolde vader). Vervolgens deelt hij verschillende lessen, waar hij per hoofdstuk zijn inzichten over deelt

1. Rijke mensen werken niet voor geld
  2. Ontwikkel jezelf financieel
  3. Kom uit je comfort zone
  4. De geschiedenis van belastingen en de kracht van ondernemingen
  5. Bouw passieve inkomsten op
  6. Werk om te leren, niet voor het geld

Na deze lessen, geeft hij je nog tips om tegenslagen te overwinnen, hoe je het beste kunt starten en een to do lijst.

De belangrijkste punten uit het boek rich dad, poor dad

Er staan veel interessante lessen in, dit zijn de punten die ik het belangrijkste vond

1. Je huis is geen investering

Aan het begin van het boek worden assets en liabilities benoemd. Vrij vertaald zijn het bezittingen/activa (beter is eigenlijk investeringen en schulden/passiva (of eigenlijk meer verplichtingen). Een investering is iets dat geld oplevert een verplichting kost geld. In de westerse wereld wordt een huis als een investering gezien. Hier is de auteur van rich dad, poor dad het structureel mee oneens. Je huis kost maandelijks geld (huur of rente/aflossing, onderhoud etc.), hoe kan dit dan een investering zijn? In de ogen van Robert Kiyosaki is een investering iets dat structureel geld oplevert. Investeer het in vastgoed voor verhuur en je ontvangt huur, in aandelen en je ontvangt dividend, obligaties en je ontvangt rente. Dit zijn investeringen waar je je geld in moet stoppen, zodat je andere geldstromen hebt die als passief inkomen kunnen dienen. Je huis is een verplichting, geen investering.

2. Het schoolsysteem mis educatie op het gebied van financiën

Je bent 14 jaar van je leven leerplichtig. Je leert hoe de maatschappij werkt en je leert wat voor banen er zijn en hoe je je kan voorbereiden op de baan die bij je past. Wat er niet geleerd wordt, is hoe je om moet gaan met geld. De meeste mensen van boven de 40 hebben wat spaargeld, maar zijn voor de 100% afhankelijk van een inkomen uit loondienst. Valt dit weg, dan kunnen ze de lasten niet meer dragen als er geen sociaal vangnet is. Dat terwijl je al 20 jaar gewerkt hebt. Vanuit de maatschappij leer je dat je huis je grootste investering is, maar deze kost iedere maand geld (wat je vervolgens niet meer kan betalen). Dit moet structureel anders. Net als in het boek ‘de rijkste man van Babylon’, moet je zodra je geld ontvangt, 10% opzij zetten en dit beleggen in zaken die cashflow opleveren (vastgoed, dividend aandelen, etc.), zodat je extra inkomstenbronnen creëert. Op deze manier ben je minder afhankelijk van je baan. Dit leer je alleen niet op school.

3. Het gaat er niet om hoe en hoeveel geld je verdient, maar hoeveel geld je houdt

Het derde punt is dat je inkomen eigenlijk niet zo relevant is. Het gaat erom waar je je geld aan uitgeeft. Als je iedere keer als je meer geld verdient, een nieuwe auto koopt, een groter huis, vaker uit eten gaat etc., dan bouw je geen bezittingen op die geld opleveren, je investeert niet. Dit is wel de trend binnen Nederland. Hoeveel mensen hebben 2 auto’s en een mooi huis (met volledige hypotheek), maar zijn volledig afhankelijk van 2 inkomens? En bouwen ernaast niks op wat betreft investeringen die een aanvullend inkomen opbouwen?

Robert T. Kiyosaki verteld dat zijn vrouw een Mercedes pas gekocht heeft, toen de lasten uit inkomstenbronnen van investeringen betaald kon worden. Op deze manier waardeer geniet je nog steeds van je geld, maar je wordt er niet armer door! Dit vraagt wel een hele andere mindset, maar is een fantastische gedachtegang!

Conclusie: is rich dad poor dad het leven waard?

In een woord, absoluut. Robert Kiyosaki zegt niet letterlijk waar je in moet investeren, maar geeft je wel de juiste mindset en bijbehorende stappen om zelf uit te zoeken hoe je met je geld om dient te gaan. Zijn visie is verfrissend. Het enige nadeel van het boek (in ieder geval de Engelse versie) is dat er vrij veel over belastingen werd geschreven, terwijl dit in Nederland niet altijd hetzelfde werkt. Er staan wat handige tips in, maar je kunt hier in principe snel doorheen.

Wil je zelf het boek lezen, bestel het dan bij bol.com via een link in dit artikel. Het kost jou niks extra’s, maar wij krijgen een kleine commissie.

Veel leesplezier!

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten